-Kan jag använda aktiekapitalet när jag öppnat bolaget?
Ja, aktiekapitalet investeras med fördel i verksamheten.
-Hur mycket av aktiekapitalet får jag använda?
Värdet på investeringarna som aktiekapitalet investerats i får aldrig understiga 50% av det ursprungliga aktiekapital.
-Behöver jag vara momsregistrerad?
Ja, har du för avsikt att driva ett företag som säljer varor eller tjänster som är momspliktiga, vilket tjänsten legitimerad vårdpersonal är sedan 1a juli 2019 ska vårdbolaget momsregistreras.
-Ska jag ansöka om F-skatt?
Ja, F-skatt innebäratt du som företagare själv sköter inbetalningen av dina skatter och avgifter. Det är också ett bevis för dina uppdragsgivare på att de inte behöver göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter på ersättningen.
-Vad för typ av försäkring behövs?
Ansvarsförsäkring är viktigt som legitimerad vårdpersonal som jobbar på hel- och deltid.
-Vad är verklig huvudman?
En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar exempelvis ett företag eller en förening. En verklig huvudman kan också vara den eller de personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem.
-Vad innebär rollen som styrelsesuppleant?
Aktiebolagslagen kräver att bolaget väljer en styrelsesuppleant. Orsaken är att suppleanten ska kunna träda i tjänst om den ordinarie styrelseledamoten inte kan nås när bolaget måste göra något som inte kan vänta.
-Behöver jag en revisor?
Aktiebolag kan välja att ta bort kravet på revisor om de inte når upp till två av dessa värden för båda de två senaste räkenskapsåren:
1. Fler än 3 anställda (i medeltal)
2. Mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning.
3. Mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.
Ett befintligt aktiebolag kan alltså välja bort att ha revisorn om det inte når upp till minst två av dessa värden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren. Det är samma värden som inte får vara uppfyllda två år i rad. Detta innebär att kravet på revisor gäller först från och med det tredje räkenskapsåret.
-Kan mitt egna företag betala för paketlösningarna?
Ja, kostnaden är fullt avdragsgillt i företaget och betalas med "oskattade medel" av företaget och INTE av privatekonomin.
-Kan jag få hjälp med detta?
Ja, vi kan hjälpa dig med allt detta, så du slipper tänka på det administrativa och fokusera på att arbeta istället. För fler frågor, kontakta oss!
Teknologgatan 8c
113 60, Stockholm
Telefon: +46 70 541 32 05
Email: info@vardredo.se